Discutand despre calitatea continutului pe care-l furnizam, odata ce am constientizat ca vanzarea este mai bine sa se intample la capatul unui proces si nu chiar din prima, daca ne dorim sa avem o afacere sustenabila, la prima vedere, se poate spune ca standardul 4K ofera de patru ori mai multi pixeli decat full HD. Cat de mult conteaza aceasta din punct de vedere practic, ramane de vazut.
De fapt 4K (4096 x 2160 pixeli) este un standard destinat profesionistilor, care include multe alte specificatii importante in productia de film, insa este folosit adesea ca un instrument de marketing, in loc de standardul Ultra High Definition sau UHD (3840 x 2160 pixeli), care defineste echipamentele din gama consumer.
Fara a intra in detalii tehnice bulversante, putem spune ca o filmare realizata cu o camera UHD in conditii bune de iluminare, cu un codec de compresie decent si afisata pe un monitor de calitate la rezolutia UHD 3840 x 2160, sau chiar full HD 1920 x 1080, s-ar vedea mai bine decat filmarea realizata cu o camera full HD.
In realitate, calitatea imaginii furnizate de o camera video depinde de calitatea obiectivului si a filtrelor optice, marimea si performantele senzorului, profunzimea de culoare, algoritmii de procesare a imaginii din circuitele electronice ale fiecarui model de camera, codecul de compresie folosit la inregistrare, numarul de cadre pe secunda in modul progresiv sau intretesut.
Pe langa performantele camerei, mai conteaza si cum sunt procesate fisierele video, ce corectii si filtre sunt aplicate in soft-urile de editare video si colorizare, apoi codecul si rata de compresie a materialului rezultat din postprocesare, destinat afisarii pe un display sau pe Youtube. Tot acest proces prin care trece imaginea, altereaza materialul original, de aceea termenul 4K nu trebuie luat ca un criteriu absolut in alegerea celei mai noi camere promovata cu surle si trambite.
Cu cativa ani in urma, cand aparatele foto digitale aveau inca putini pixeli, am realizat o sedinta foto de produs cu un aparat digital profesional cu rezolutia de 1,2 megapixeli. Acelasi producator lansase insa pe piata si aparate foto compacte din gama consumer, tot de 1,2 megapixeli. Diferenta de pret intre ele era de 3000 $, iar cea de calitate a fotografiei la fel de mare. Atunci am aflat din practica ce importanta au in realitate megapixelii din campaniile publicitare.
Alegerea echipamentelor de filmare potrivite tinand cont de intreg fluxul de productie, inclusiv de mediul de difuzare vizat, face diferenta intre amatori si profesionisti.